четвъртък, 22 януари 2009 г.

Мостът на Айнщайн-Розен - Красотата

Изкълчих си крака, факт, който ме принуди да се озова в 3 и половина вкъщи, сама с котката.
В забавен каданс се сетих за експеримента на Шрьодингер, който в общи линии има две интерпретации - аз си харесвам класиката с живо - мъртвата котка и елементарния "динамит", в чест на бебетата на Хокинг и прочутата неопределеност... (Що се отнася до котката, повярвайте, така ми се иска в момента моята да е полу-жива, при константна невъзможност да ми дере бинтовете на болния крак)... Логиката ме поведе към старата идилия на черните дупки, малко ги позавъртях в пространството, взеха да излъчват... Прокарах всеизвестните линийки на Пенроуз, ей така наужким, и се озовах пред моста на Айнщайн - Розен... Така де, срамота!, да не стане дума за белите дупки. Какво са белите дупки - противоположност на черните керови дупки, при инвертирано време (класика).
Към тази словесна салата ще прибавя щипка теория на мехурчестата вселена, ей така вместо сол...
И стигам до двата варианта за "другите Вселени" (манджата с грозде е хубаво нещо, собствен опит), нашата въртяща се керова черна дупка може да създаде два "типа" нови вселени:
1. едни други вселени, които нямат нищо общо с нашата (стоп на романтиката)
2. едни други вселени, вариации на нашата си собствена, но в други епохи (време). - Машината на времето. Значи, катурвам се, при добре подбрана траектория, през керовата дупка, в точно онзи ъгъл, който не би ми позволил да попадна в сингулярност, т.е. да се хвана в капана на хоризонта на събитията и се озовавам лице в лице със себе си, преди самия експеримент. Най-сетне да видя истинския си образ, извън огледалата... Какво ми рисува съзнанието - шаш и паника! Все пак, едно е да кажеш, че снимките и огледалата са гадна работа, друго е - да се видиш такъв, какъвто си!
Към словестната салата, вместо оцет, прибавям малко асиметрия и теория на хаоса. Така... на всички е ясно, че живите системи съществуват, благодарение на вероятността за адаптация, която ги кара да бъдат вечно на субмаксимално равнище на функциониране в дадена среда, емпирично прост закон!, иначе казано, средата е променлива величина, вследствие на което, адаптацията към конкретните условия на средата никога не следва да бъде пълна... Жизнеността на даден вид, зависи от намирането на "златната среда" между адаптацията и нейния опонент в конкретните условия на средата, всяко приближаване към двете крайности води до загуба на живото - години(минути/секунди) за дадения вид, като цяло. Още повече, всяко увеличение на симетрията, т.е. на реда, в конкретния организъм е знак за приближаване към смъртта , и обратно всяко увеличение на асиметрията над изначалната асиметрия, т.е. на хаоса в системата, също води до преждевременна смърт. И пак да се върна към красивото/грозното в образа. Замислям се, кое е идеалът за красота в т.н. ни колективно несъзнавано? Да, знам, че красотата е естетическа категория! Но тук търся научното обяснение на това, което ще видя in vivo през моста... Оказва се, че приемаме за красиво точно онова ниво на субмаксимална симетрия/асиметрия, за която говорех по-горе, ерго най-красиви са онези индивиди в популацията, които имат най-голяма вероятност да преживеят...

18 коментара:

Анонимен каза...
Този коментар бе премахнат от администратор на блога.
nqkoq каза...

Хах, питай ме (буквално) защо водя два текста в едно, при условие, че направо си бие на очи. Нарочно, естее...
Школата на П.А. остава в динамиката на осмислянето, Си, все още ми е рано за нея, оставам в света на парадоксите и не засягам В., иначе ще се окажа единствената луда в лудницата :) Но да де, пътят е нататък, просто си сверявам часовника...

nqkoq каза...

P.S. Как възприемам пътя, зависи от това, как съм се/как са ме/ научила/и да възприемам пътищата, тук не засягам идеята дали има такъв път, т.е. за мен си има, след като веднъж съм решила да го има. Моята действителност е създадена от мен самата, имам правото да я променям, просто като си мисля, че я променям. Обществото, в което живея, е обществото, в което съм искала да живея, всяко едно събитие от моя живот е пряко производно на онова, което конкретно съм си мислила в даден момент от същия живот. Каквото и да възприема като отделено от мен, то е отделено от моя мозък, т.е. е вътре в мен. Да възприемем някой конкретен индивид такъв, какъвто е, е безсмислено усилие, просто няма начин да го възприемем, ако той вече не е вътре в нашите асоциативни центове. Това е причината да вложа в текста керовите дупки (освен, че през невъртящите се, не може да се премине, т.к. задължително се натъкваме на сингулярността и се затваряме в пространство - времето, без да можем да излезем) - просто според уравнението само те могат да създадат безброй много "други" вселени от себе си, както и ние сме способни на безброй много "други" гледни точки в даден момент. Ние сме черни+бели дупки в този смисъл, погълнали света си, създаваме нови светове, търсейки себе си, т.е. изхождайки от себе си търсим себе си и се плашим, че се намираме...

Анонимен каза...

По-скоро се плашим от гледката, която намираме.

Анонимен каза...

Уж четох текста, а не намирам връзка с коментарите.

nqkoq каза...

Анонимен, прав си, няма конкретна връзка с текста и самият текст няма връзка със себе си, това е просто игра на асоциации и словесна салата :)

Анонимен каза...

Интересно като постановка, но какъв е смисъла?

nqkoq каза...

Смисълът е накъде те води мисълта, самия път... (Впрочем следващото ми псевдопослание е също словесна салата, в отговор на това)... Няма конкретна идея, разпокъсано е, нарочно съм трила изречения... Т.е. се касае за игра. Би ми било интересно теб накъде те води пътя?

Анонимен каза...

Прав е анонимния, я! От къде да знае човека за какво си говорим с теб от 10 години, всяка вечер преди да заспим? Мухахахахаха
Си.

nqkoq каза...

Си, ако някой ни чуе за какво НАИСТИНА си говорим всяка вечер преди лягане ще си посипя главата с пепел и ще вляза в психиатрия доброволно в кататонен ступор... (Тогава й orchitis vivalis няма да ми помогне, голям лаф, впрочем)...
И не са минали десет години, мисля, не може да съм толкова стара, пък ;).

Анонимен каза...

Kakvo e orchitis vivalis?

nqkoq каза...

Ами... ъъъ... Изразът идва от един- там уж е билка, с която се лекува кататония (което пък е най-общо казано спешно състояние в психиатрията при шизофрении)... Но преводът е убиец:
Орхис е тестис
Вивалис идва от вива, което е живея...

nqkoq каза...

*от един сериал

Анонимен каза...

Играта ти има ли правила и цел?

nqkoq каза...

Няма правила, единствената цел е да се играе, дали за забавление, дали като дневник на мислите и чувствата - няма значение...
Тя е една много стара игра, от ония без конкретиката на правилата.
Пуловете са самите мисли, които предизвикват думите, това е нещо като самонаблюдение и самоанализ и същевременно анализ на другия, зарчето е твое, цифричката - определяш ти, просто се захващаш за някаква опорна дума/точка, теза/ и go on...

Анонимен каза...

Хубаво я играете тази игра, но прилича на ВИП - сесия. На мен всичко дотук ми изглежда "ненормално" и това ме привлича. Моля авторката за повече конкретика на писането. Увлекателно е, но на моменти става убийствено сложно.

nqkoq каза...

Лошо... много лошо за мен, че ти изглежда сложно. Просто съставно е :)

Анонимен каза...

nqkoq - имаш ли skype.. стана ми интересно самото ти мислене :)